Logo HG

Ledarskap: Hur vet man att en människa är lat?

"Vad ska jag göra med Kim, hen är så lat?", frågade chefen. "Hur är man när man är lat?", frågade jag tillbaka. "Tja, man gör inte det man ska.", svarade chefen. "Hur vet du att det beror på lathet?", fortsatte jag. "Kan det finnas andra orsaker till att Kim framstår som aningen omotiverad?", försökte jag. Sådär höll vi på en stund utan att komma vidare.

Några veckor senare fick jag en chans att prata med Kim (som heter något annat i verkligheten). Det visade sig att Kim fyra dagar i veckan tränade det lokala fotbollslaget med 12-åringar. Hen var mycket aktiv i fotbollsklubben och det var inte så konstigt att Kim ibland föreföll en aning avslagen på jobb. All energi lades på det stora fritidsintresset. Ingen som kände Kim borde kunna tycka att hen var lat.

Att lägga egenskapen lat på någon är vanskligt. Dels är det svårt att definiera vad en lat människa gör. Så hur ska man kunna diagnostisera lathet? Dels är det sällan människor är genomlata. Möjligen är de ointresserade av vissa arbetsuppgifter, men det är en helt annan sak.

Jag tror att de flesta människor har någon form av tråkighetsallergi. Vi drar oss helt enkelt för att utföra tråkiga arbetsuppgifter. Det är väldigt tydligt hos barn och ungdomar, medan några vuxna individer har lättare för att stå ut med tråkighet än vad resten av flocken har. Så istället för att fråga oss hur vi ska hantera lata människor, kanske vi ska fundera över hur vi kan göra jobbet lite roligare. 

Första frågan under medarbetarsamtalet: "Vad skulle göra ditt jobb roligare?"

Ett steg i rätt riktning skulle vara att fråga medarbetarna vad som skulle kunna göra deras jobb lite roligare. Kanske skulle det kunna vara första frågan under medarbetarsamtalet. Det kommer säkerligen att vara stor spridning på svaren. Några går igång på att får bonus medan andra behöver mål och tävlingsmoment. En del behöver socialt stöd och en trevlig stämning medan några vill ha bättre verktyg. Det är inte lönt att försöka gissa, så enda sättet att få kunskap är att fråga.

Det finns säkert de som tycker att vi ska bli mer uppgiftsorienterade på jobbet. Vi är inte här för att ha roligt, får jag höra ibland. Visst kan jag hålla med till en del, men det finns en mänsklig sida av det. Vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid på jobbet varje vecka och jag kan inte förstå varför vi skulle acceptera att ha tråkigt 40 timmar i veckan under 45 år i arbetslivet. Det verkar bara så...korkat.

(Den här skrönan är baserad på flera verkliga fall, så om du känner igen dig är det en tillfällighet)

 

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates