Logo HG 2

Jesus hade fel, behandla inte andra som du själv vill bli behandlad

Tanken på att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad brukar kallas den gyllene regeln. Den återfinns i många religioner och i många alternativa formuleringar. Klokt och välmenande och fullständigt fel. Behandla istället andra som de vill bli behandlade.

En klok chef ville en gång belöna en medarbetare med fotbollsbiljetter för ett särskilt väl utfört arbete. Chefen var en trogen supporter till det lokala fotbollslaget och han kunde inte tänka sig en bättre belöning. Chefen ville förstärka belöningen och sa "Vi går på söndag, ta med din fru så tar jag med min. Efter matchen går vi ner och träffar spelarna.".

Nu hör det till saken att medarbetaren var fullständigt ointresserad av fotboll och hans fru var om möjligt ännu mer ointresserad. Det var svårt att tacka nej, så medarbetaren och hans fru fick genomlida en söndag med chefen, chefens fru och en hel drös halvtokiga fotbollssupportrar och fotbollsspelare. Paret fick hoppa över sin lektion i argentinsk tango den söndagen och deras vänner blev sura. Ett typiskt exempel på hur fel den gyllene regeln kan bli.

Märkligt nog har de flesta teorier om kommunikation och ledarskap som jag kommit i kontakt med, redan upptäckt att den gyllene regeln kan slå fel. Ändå fortsätter vi att tillämpa den om och om igen. Låt mig belysa med några exempel.

Anpassa argumenten efter den du vill påverka

Den klassiska retoriken lär oss att vi ska hitta argument som kan övertyga motparten om vår ståndpunkt. Det handlar bland annat om logos, de logiska argumenten som talar till förnuftet och om pathos, de känslomässiga argumenten som talar till hjärtat (eller magen, beroende på var du tycker att ditt känslomässiga center sitter). Argumenten ska övertyga motparten, inte dig själv. Du är redan övertygad. Ingenstans i den klassiska retoriken kan vi läsa "ge motparten de argument som övertygade dig".

När vi kommunicerar lär vi oss att vi ska formulera budskapet så att det går in hos mottagaren. Använd formuleringar som fungerar för att budskapet ska gå in. Ingenstans i kommunikationsteorin kan vi läsa "formulera dig så att du själv förstår".

I de flesta ledarstilsmodeller ingår att använda en ledarstil som påverkar medarbetarens beteende. Som ledare anpassar du dig efter medarbetaren. Ingenstans står det skrivet att "du ska leda andra människor som du själv vill bli ledd". Nja, det kanske det gör, men jag hoppas att poängen är tydlig när jag säger att en fungerande ledarstil tar hänsyn till hur medarbetaren vill bli ledd. Det är oviktigt hur du själv vill bli ledd.

Det är riskabelt att såga en gyllene regel som finns i så många religioner, så jag nöjer mig med att föreslå en lätt revidering: Behandla andra som de vill bli behandlade! 

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates