Logo HG 2

Tar Google vår förmåga att tänka?

När alla svar finns bara en knapptryckning bort behöver vi inte memorera en massa fakta. Innebär det också att vi tappar förmågan att tänka själva?

När miniräknaren ersatte räknestickan för många, många år sedan, sa ingenjörerna att det skulle förstöra förmågan att göra överslagsberäkningar. Att vi skulle tappa känslan för talens storlek. Det blev nog som ingenjörerna befarat, men samtidigt försvann behovet av att kunna göra grova beräkningar i huvudet. Vi hade ju skaffat oss ett annat sätt att räkna.

När vi i allt högre utsträckning gick från att utföra konstruktionsberäkningar för hand till att använda datorprogram, befarade ingenjörerna att det skulle förstöra förmågan att göra rimlighetsbedömningar. Det blev nog så, men kanske minskade behovet av att kunna göra det. Det finns ingenjörer som fortfarande stör sig på att ungdomarna inte förstår att "skit in" ger "skit ut" när man använder datorn för att göra beräkningar. Å andra sidan är det precis på samma sätt när man räknar med papper och penna.

Google ersätter hjärnan

I min undervisning på universitetet ställer jag många frågor för att starta tankeprocesser hos studenterna. "Vad är det som skapar konflikter i arbetsgrupper?", kan jag fråga. I min enfald tror jag då att studenterna ska leta i sina innersta skrymslen efter sina egna erfarenheter och bygga vidare på dem. Händer det? Nej, påfallande ofta händer det inte. Istället rör sig flinka fingrar över tangentbordet på laptopen eller över telefonens display.

Studenterna kommer upp med svar som de hittat på nätet och det behöver inte vara fel. Det är klart att vi ska använda den samlade kunskapen när den nu är tillgänglig. Men hjälper det studenterna att skärpa sin egen tankeförmåga och kreativitet. Jag tror inte det.

Jag inser naturligtvis att jag låter som en teknikfientlig äldre man som tycker att allt var bättre förr. Det tycker jag inte. Faktum är att jag tycker det är fantastiskt att vi slipper memorera en massa fakta och istället kan använda tiden till något roligare. Men kan det vara så att vi tappar förmågan att tänka själva, när all kunskap verkar finnas tillgänglig bara ett par knapptryckningar bort?

Skifta fokus från lära till tänka och skapa?

Kanske skulle jag lägga mer energi i undervisningen på att lära studenterna att tänka och skapa, än på att förklara teorier och ledarskapsmodeller. De kan ju själva på bara några sekunder googla fram precis allt jag pratar om. Några av dem gör det säkert för att slippa läsa kurslitteraturen, medan andra gör det för att komplettera sina kunskaper. Men jag märker att de kan ha svårt för det abstrakta tänkandet och förmågan att skapa kopplingen mellan teori och praktik är inte särskilt utvecklad.

Så snart vi hamnar i frågeställningar som inte har några entydiga svar ser jag en massa förvirrade ansiktsuttryck. Att en fråga inte har ett svar eller att en fråga har många olika svar verkar ställa till det. Det som att tillvarons komplexitet tappas bort när Google verkar ha alla svar. Tålamodet att värka fram en lösning verkar vara en allmän bristsjukdom, inte bara bland studenter.

 

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates