Logo HG

Jag är bränslet i företagets förändringsmotor

”Jag behöver en motor som kan driva företagets förändringsprocesser”, sa chefen och frågade sedan om jag var den motorn. ”Nej, det är jag inte. Jag är bränslet som får motorn att fungera.”

Nej, nu hittar jag bara på. I verkligheten var jag motorn som hackade på med obefintligt och undermåligt bränsle i tanken. Det gick framåt men inte i den takt jag hade önskat. Vi förväntade oss att företagets förändringsmotorer skulle vara evighetsmaskiner som klarar sig utan energitillförsel. Idag hade jag gjort annorlunda.

Under många år har jag förädlat det bränsle som nu går under beteckningen Torbjörn Jonasson 2020. Jag har nämligen insett att företag redan är fulla av motorer och min uppgift som konsult, utbildare, ledare eller mentor är att vara bränsle.

Hur raffinerar man då ett miljövänligt och högeffektivt bränsle till företagets förändringsmotor? 

Till att börja med måste man inse att bränslet inte ska synas. Det finns i bakgrunden utan att väcka uppmärksamhet och utan att konkurrera. Bränslet vinner inga priser eller utmärkelser. Dessa är förbehållna motorn, växellådan och hjulen.

Råvaran för bränslet är utbildning och en rejäl dos erfarenhet. Till detta lägger man två öron och en mun, att användas i proportion till antalet. Som grädde på moset tillsätter man en smula ödmjukhet inför förändringsmotorns slitsamma uppgift.

Ett bra bränsle är vällagrat och det blir bättre och bättre med tiden. När förändringsbränslet har nått nivå XO (som i cognac) eller Gran Reserva (som i vin) kan man hälla det i vilken förändringsmotor som helst. Det kommer att öka effekten och minska slitaget på alla delar av framdrivningssystemet.

När bränslet är på plats märker man att även gamla och utslitna motorer börjar låta som vältrimmade V8or. Hålögda projektledare börjar få liv i blicken och trötta medarbetare börjar le igen.

I möte som förr var trötta och oinspirerande tillställningar hörs frekventa ”Ja just det! Varför tänkte jag inte på det själv?”. Kundmötena har förvandlats från något som liknar bilprovningen (bara kritik), till energigivande besök i nybilshallen (den modellen vill jag ha).

Genom att tillföra ett miljövänligt bränsle med högt energiinnehåll, har företaget lagt grunden för konkurrenskraft, lönsamhet och tillväxt.

Men hur många företag är beredda att köpa in detta magiska och undergörande bränsle? Inte så många, för det kräver nytänkande. Det finns ingen tom tank som man kan be en rekryterare att fylla. Istället får man köpa in några kubikmeter bränsle och lita på att bränslet själv hittar fram till behövande motorer. Vilken VD vågar göra det när ekonomichefen skakar på huvudet?

Det blir ett business case fullt av antaganden. Hur många procent måste verkningsgraden öka i varje enskild förändringsmotor för att en dunk med superbränslet Torbjörn Jonasson 2020 (eller något annat fabrikat) ska löna sig? Det här bränslet tillför ju inget på egen hand. Det verkar ju bara genom andra.

Nej, bränsle till företagets förändringsmotorer i form av mentorer eller seniora ledare är fortfarande en lyxartikel som få företag unnar sig. Istället körs dessa motorer på ångorna av den friktion och frustration som skapas av hårt ansatta medarbetare. Lite synd, tycker jag.

 

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates