Logo HG

Hur paketerar man sig själv när man är specialist på att vara generalist?

"Vad vill du jobba med?", frågade en kompis för en tid sedan. Jag fick fundera en stund innan jag svarade "Något som är kul och utvecklande, samtidigt som jag kan skapa värde.". "Jaha!", svarade kompisen och följde upp med att fråga "Vad är du bra på då?". Nu blev jag svarslös.

Det är svårt att beskriva sig själv och sina styrkor. Allt det jag är bra på kommer ju utan ansträngning och jag märker inte att jag är bra. Ibland kan jag upptäcka att andra har svårigheter som jag inte förstår. Då har jag förmodligen sprungit på en av mina styrkor utan att vara medveten om det. Men hur ska jag kunna sammanfatta det i ett CV, utan att det låter som självförhärligande skryt?

Jag skulle ju kunna fråga omgivningen vad jag är bra på, men det finns en spärr djupt inne i mig. Bland de värderingar som sattes i mig tidigt, finns en som kan sammanfattas som "Du ska inte springa med håven och be om beröm.". Den sitter så djupt att det ibland är svårt att be om feedback, även när det är motiverat.

Men frågan om vad jag vill jobba med borde inte vara så svår, kan man tycka. Jo, den är faktiskt det. Jag har nämligen prövat på många olika arbetsuppgifter, uppdrag och roller genom åren och varje gång har det varit både roligt och utvecklande. Så länge jag har fått utforma jobbet efter mitt eget huvud har jag trivts. Kanske är det en sak jag är bra på? Att forma jobbet efter mitt eget huvud och göra rollen till min. Kan jag skriva det i ett CV?

Förmågan att ta en roll i ett företag och sedan omskapa den så att jag kan utnyttja mina styrkor borde vara värdefull. Men kanske säger den samtidigt att jag är svårstyrd och har svårt att inrätta mig i ett system. Kan det vara så att det jag uppfattar som flexibilitet i själva verket är rigiditet? Tål att fundera på.

Ett attraktivt paket

Som arbetssökande måste jag hitta sätt att paketera den jag är och vad jag kan åstadkomma. Detta paket måste vara attraktivt inslaget och samtidigt lätt att öppna. Jag måste vara som ett Kinderägg, alltså tre överraskningar i ett. Överraskande kompetent, överraskande flexibel och överraskande trevlig.

Detta paket måste säljas ouppackat på bara en målande beskrivning. När paketet sedan levereras och packas upp på en intervju måste den första provningen utfalla till belåtenhet, annars returneras paketet till avsändare. Det blir ingen andra chans att visa vilket värde varan kan skapa.

Paketet Torbjörn Jonasson kanske ser lite tilltufsat ut på bilden och produktbeskrivningen kanske inte säger allt. Han är ett multiverktyg som kan vara användbart till det mesta, men om om köparen letar efter en skruvmejsel kanske inte specialisten på att vara generalist är så attraktiv.

För visst är det så? Generalister betraktas som motpoler till specialister, när generalist i själva verket är ett specialistområde i sig självt. Användbar till lite av varje har mindre status än användbar till bara en sak. Jag skulle tro att allmänläkare har samma problem med sin image. De sitter i första linjen och kan skriva remiss till en specialist. Få människor utanför läkarskrået uppskattar att allmänläkare har en specialisering, på samma sätt som en ortoped eller en kirurg.

Så den här generalistspecialisten, som är den humana motsvarigheten till en schweizisk armékniv, får fortsätta att jobba på sin paketering. Kanske ska knivbladet inte marknadsföras som en del av ett multiverktyg utan som en machete. Väl på plats i urskogen får jag lista ut hur övriga verktyg ska komma till sin rätt.

Tags:
© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates