Logo HG

Ärligt talat ledare: tror du på fullt allvar att kritik är effektivare än beröm?

Scen 1:"Välkomna till arbetsplatsträffen. Jag vill ta upp ett stort problem. Det är alltför många som inte följer våra grundläggande säkerhetsregler i fabriken. Jag kommer att följa upp detta noga och de som inte skärper sig kommer att rapporteras till fabrikschefen. I första steget blir det löneavdrag, sedan riskerar ni att förlora jobbet."

Scen 2: "Välkomna till arbetsplatsträffen. Först skulle jag vilja berömma er för att ni följer våra grundläggande säkerhetsregler. Det hjälper oss att hålla nollvisionen när det gäller olyckor. Jag vet att det är många regler, så hjälps åt att påminna varandra om någon skulle glömma bort någon säkerhetsrutin. Det är lätt hänt, men vi får hjälpa varandra så att alla kan känna sig trygga."

Den första scenen har jag upplevt, den andra finns bara i mitt huvud. Jag har utbildat hundratals arbetsledare i ledarskapets grunder och nästan alla har problem med att ge beröm i vardagen. "Ska jag verkligen berömma någon som bara gör sitt jobb?", brukar de invända. Mitt svar är "ja, om du vill påverka deras beteende på allvar". 

Beteenden påverkas av konsekvenser

I figuren nedan illustreras hur ett beteende "B" föregås av en aktiverare (antecedent) "A". Beteendet får sedan en konsekvens "C".

Jag kommer att upprepa ett beteende om jag får något ut av det och jag kommer att sluta ett beteende det får negativa konsekvenser för mig.

Belöning leder till upprepning och ökning av beteenden medan bestraffning leder till att beteenden minskar.

Ledarskapets ABC

Slutsatsen av ovanstående blir lätt att ledarskap handlar om att skapa negativa konsekvenser för dem som inte följer reglerna på arbetsplatsen. Problemet med bestraffningar är att det skapar fiender och att det bara fungerar så länge hotet ligger över mig. Så fort arbetsledaren vänder ryggen till kommer det felaktiga beteendet att starta igen. Beröm är mycket effektivare.

Jag har studerat skickliga idrottstränare och jag har diskuterat med hundtränare. Den gemensamma nämnaren är beröm. 30 forehand på tennisbanan och jag hör tränaren skrika "bra" vid två tillfällen. Det kommer jag ihåg. Jag har aldrig hört en tennistränare skrika "dåligt" 28 gånger i samma situation. Jag har sett extremt lydiga hundar och de har alla haft en husse eller matte som berömmer dem eller kommer med en godbit i samma ögonblick som hunden gör något bra. En av de jobbigaste hundar jag har träffat har en husse/matte som bara säger "nej" och som får upprepa detta 70 gånger i timmen.

Hot, bestraffning eller beröm?

Vi tar ett exempel från verkligheten. Medarbetaren som inte använder skyddsglasögon i fabriken får en tillsägelse av arbetsledaren med hänvisning till reglerna. Glasögonen åker på men nästa dag är det samma sak. Ny tillsägelse, den här gången lite skarpare. Samma procedur, glasögonen åker på men nästa dag är det glasögonlöst igen. Det här håller på ett par veckor tills arbetsledaren ilsknar till på allvar och hotar med en skriftlig varning. Relationen mellan arbetsledaren och medarbetaren är tämligen kylslagen.

Nu testar vi en annan ledarstil. Medarbetaren får en påminnelse av arbetsledaren med motivationen "hur ska du kunna spela fotboll med ungarna om du inte kan se något?". Två timmar senare går arbetsledaren förbi och säger "bra att du börjar skydda dina ögon, de yngre medarbetarna ser upp till dig och gör som du". Två dagar senare behövs en ny påminnelse. Den görs med glada ögon och orden "har du glömt något idag?". Glasögonen åker på. Tre timmar senare går arbetsledaren förbi, tittar medarbetaren i ögonen och nickar. Jag vågar påstå att det tar en vecka, sedan sitter glasögonen på och berömmet kan börja glesas ut.

Våga leda med beröm, det lönar sig

Om du fortfarande känner tvivel och tänker fortsätta leda med kritik, så har jag en utmaning till dig. Testa under en månad att tona ner kritiken och skruva upp berömmet. Om det fungerar så kommenterar du och gillar artikeln. Om det inte fungerar så kommenterar du artikeln och får en offentlig ursäkt från mig för att jag har gett dig ett dåligt råd.

Vill du läsa på lite så rekommenderar jag "OBM - ledarskapets psykologi" av Leif E. Andersson & Mira Klintrot

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates