Logo HG

Sluta skälla på dina medarbetare - dialog är bättre

"Jag skulle verkligen önska att mina anställda tog mer ansvar", sa den bekymrade chefen på andra sidan det låga kaffebordet. "Det är som om de bara gör vad de blir tillsagda att göra. Ingen tänker själv eller kommer med några idéer. Ibland skulle jag bara vilja kicka hela gänget och lägga ner hela skiten."

Det finns tillfällen i mitt jobb när jag undrar om jag är konsult eller terapeut. Den här chefen var verkligen bekymrad och långt nere i stresskonen. Jag fick en känsla av att hela det kognitiva systemet var fullständigt urkopplat och att det enda som fungerade var den självgenererade ångesten. Det fick bli lite chockterapi.

"Du", sa jag, "är det medarbetarna som är problemet eller är det du?". Hen tittade på mig som om jag var en utomjording, som hamnat på andra sidan kaffebordet av misstag. Fullständigt tyst stirrade hen på mig och ögonen blev mörkare och mörkare. "Jag menar att du kanske står i vägen och att du har ett lite för stort kontrollbehov.", fortsatte jag. Då ljusnade det en aning i ögonen och det spända draget runt munnen slappnade av.

Nu var det min tur att sitta tyst. Det kändes som timmar innan hen öppnade munnen och sa "kanske". Nu kunde jag slappna av och lämna den obekväma terapeut-rollen och bli ledarstilsexpert igen. Tillbaka på fast mark.

När jag fick en chans att studera den här chefens ledarstil, hittade jag två lägen:

  1. Berätta för medarbetarna i lagom otydliga ordalag vad som skulle göras.
  2. Blåsa säkringen och skälla ut medarbetarna för alla fel de gjort eller alla saker de inte förstått att de borde gjort.

Om jag hade haft tusen spänn för alla gånger jag stött på den här typen av ledarskap skulle jag suttit på Bahamas med en paraplydrink nu. Chefer som tror att medarbetarna kan läsa deras tankar och förväntningar, och som sedan blir djupt besvikna när det inte stämmer.

I det här fallet behövde jag bara hålla upp en spegel så att chefen kunde se sitt eget beteende, för att det skulle ta skruv. "Jag kanske måste vara tydligare när jag kommunicerar.", sa hen. "Det kanske inte är så smart att prata med mina anställda medan jag fortfarande är arg."

Den här typen av ögonblick är ett "halleluja moment" för en konsult. Känslan av att ha tillfört väldigt mycket till en väldigt låg kostnad.

Chefens beteende är problemet

Problemet med den här typen av chefsbeteende är att medarbetarna aldrig någonsin känner att det lönar sig att ta ansvar. De gör bara vad de blir tillsagda och knappt det. Chefen i sin tur skruvar upp sitt destruktiva beteende mer och mer och till sist blir det bara en enda stor låsning. Medarbetarna blir motarbetare istället för att bli medledare.

Första steget för att ändra på ett sådant beteende är att gå över från monolog till dialog. Involvera medarbetarna i en diskussion om vad som ska göras och hur det kan utföras. Flytta över frågan om HUR till medarbetaren. Det tar lite tid inledningsvis, men över tiden är det en bra investering. En medarbetare som får inflytande över sitt arbete agerar medledare och ser till att jobbet blir gjort.

Andra steget (eller kanske det första) är att sluta skälla ut medarbetarna när de inte uppfyller förväntningar de inte känner till. Det ligger djupt i oss att gå i försvarsställning när vi möts av aggression. Den traditionella beskrivningen är att vi slåss, flyr eller spelar död. Jag skulle tro att på de flesta arbetsplatser med aggressiva chefer har personalen lärt sig att spela död. De hukar sig tills det blåst över och sedan gör de som vanligt igen.

Lugn och sansad feedback med betoning på positiv förstärkning är bra mycket bättre än aggressivitet. Det går att skriva spaltmeter om feedback-teknik och det är inte det som är ämnet här. Kom bara ihåg en sak: det är effektivare att berömma det som är bra, än att kritisera det som är dåligt.

Det kanske låter som en enkel lösning att leda med dialog och positiv förstärkning, men plockar vi allt vi vet om ledarskap så kommer vi fram till det. Visst behövs det fler färdigheter än så, men börja där.

 

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates