Logo HG

Chefer måste ha kul på jobbet!

Det som är kul har en alldeles särskild dragningskraft. Om vi bortser från överlevnadsinstinkten, verkar kul vara den primära drivkraften i vår del av världen. 

Redan små barn visar upp en form av tråkighetsallergi, som kan driva föräldrarna till vansinne. Det finns nog ingen förälder som inte har fått frågan "är vi framme snart?", under en lång biltur. Som förälder ställs man svars om man inte befriar barnet från det traumatiska tillstånd som kallas tråkighet. Påståendet "jag har tråkigt" förväntas leda till omedelbar respons från föräldrarnas sida. Det har samma höga prioritet som när Internet inte är tillgängligt.

Man skulle kunna tro att tråkighetsallergi växer bort när man blir äldre, men nej. Det är bara att studera vad som händer i en kassakö i den lokala matbutiken. Blir väntetiden för lång, åker mobiltelefonen upp för att fördriva känslan av att ha tråkigt. Fem minuters försenad avgång på tåget är jobbigare än den fem timmar långa resan. Tråkighetsallergi är ett kroniskt tillstånd.

Den tid vi tillbringar på jobbet är inte förskonad från tråkighetsallergi, men det kan ta sig olika uttryck. Riktigt tråkiga arbetsuppgifter har en tendens att prioriteras ner eller bli bortglömda. Tidrapportering, städning, felrättningar, kalla samtal och administration tillhör våra favorittråkigheter. Dessa skjuter vi gärna på, till förmån för sådant som är roligare. Hittar vi inga roliga arbetsuppgifter, kan en tur till Facebook göra livet lättare.

Chefer är inga undantag. De har precis samma tendens som alla andra att prioritera det som är kul på jobbet. För den andel chefer som tycker att ledarskap är kul, är problemet att allt det andra blir lidande. För chefer som tycker att allt det andra är kul, blir ledarskapet lidande. För chefer som tycker att allt på jobbet är kul, blir familjen och det sociala livet utanför arbetsplatsen lidande.

Trots att kul verkar vara den primära drivkraften när överlevnaden inte är hotad, får den förvånansvärt lite uppmärksamhet vid rekrytering. Det är inte många CV som innehåller rubriken "Detta tycker jag är kul". Möjligen kan det smyga sig in en aning kul i det personliga brevet, men det är dolt bakom fraser som man tror att den potentielle arbetsgivaren vill höra: "Jag är initiativrik, social, nyfiken, målinriktad och tycker om att ha många bollar i luften.".

Första frågan vid all rekrytering borde vara "Vad tycker du är kul på jobbet?". Om svaret är ärligt kommer det att innehålla betydligt mer information än frågor om meriter, utbildningar och värderingar. Det som är kul blir gjort och det är stor sannolikhet att det dessutom blir bra gjort. Det som är tråkigt blir i värsta fall inte gjort eller i bästa fall dåligt gjort.

Slutsatsen av resonemanget är att chefer som har tråkigt på jobbet nästan säkert blir dåliga chefer. Det omvända borde gälla, nämligen att chefer som har kul på jobbet blir bra chefer. Det är inte säkert att det är så, men det ökar förutsättningarna. Ge människor som tycker att det är kul att vara chef chefsjobb och låt människor som tycker det är kul att vara ingenjör fortsätta vara ingenjörer. (Du kan byta ut ingenjör mot valfri titel, resonemanget fungerar ändå.)

Tags:

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

© Torbjörn Jonasson / torbjorn@ledarstilsexperten.se / 0703-31 71 17
Free Joomla! templates by Engine Templates